Rotterdam frontstad

10-14 mei 1940

€ 32,50
Uitverkocht
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

ISBN 9789460042584, gebonden, 20 x 25 cm, geillustreerd, 318 pagina’s

Rotterdam frontstad

10-14 mei 1940

Auteur(s): Gerard Groeneveld

Vormgever: Brigitte Slangen

In de vroege ochtend van 10 mei 1940 wordt Rotterdam op bruuske wijze de oorlog ingesleurd. Bommen vallen op vliegveld Waalhaven. Kort daarna dalen Duitse parachutisten uit de lucht en nemen samen met andere goed voorbereide luchtlandingstroepen het vliegveld in. Op de Maas landt een eskader watervliegtuigen van waaruit Duitse soldaten in rubberbootjes naar de kant peddelen. Ze hebben haast.
Rotterdam vervult een sleutelpositie in de Duitse opmars. Het bezit van de Maasbruggen is van vitaal belang voor de achterop volgende troepen. Hitler wil dat de Vesting Holland zo snel mogelijk in Duitse handen valt. Daarvoor is een spectaculaire luchtlandingsoperatie bedacht. De verrassing is voor de Rotterdammers volledig. Zij hebben geen idee wat oorlog is, maar leren snel bij. Tegen heug en meug zitten ze vanaf het eerste uur midden in de frontlinie. Vijf beklemmende dagen van verbitterde strijd volgen, eindigend in het bekende vernietigende bombardement.
Aan de hand van nieuwe bronnen en tientallen nooit gepubliceerde foto’s en documenten vertelt Gerard Groeneveld het verhaal hoe de oorlog naar de Maasstad kwam. Rotterdam frontstad beschrijft een indringende geschiedenis waarin de persoonlijke verhalen de boventoon voeren: van Nederlandse en Duitse soldaten, maar vooral ook van de tussen het geweld gevangen burgers.

 

Lees hier alles over het capitulatiedocument uit het boek.

‘Het verloop van die veldtocht en van de slag rondom Rotterdam is al vaker verteld. Maar nog nooit zo indringend als in het boek van Groeneveld.’

De Volkskrant

‘De echte waarheid kunnen we nooit bereiken, maar we kunnen wel proberen om er zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen. En dat gebeurt met de foto’s in Rotterdam frontstad: het is dezelfde oorlog als die we kenden, maar we kunnen nu kijken met een nieuwe blik.’

Ad van Liempt