Hitlers jongste hoop
Nazipropaganda voor de jeugd
In Hitlers Duitsland werd geen propagandamiddel onbeproefd gelaten om de geestdrift onder de jeugd op te stoken. De continuïteit van het Derde Rijk hing immers van hen af. Die propaganda was succesvol: veel jongeren bleven tot het bittere einde geloven in de heilstaat die de Führer hun jarenlang had voorgehouden. Zelfs als dat ten koste van hun eigen leven ging.
Foto’s en illustraties leverden een belangrijke bijdrage aan die bezieling. Alle media vochten om de aandacht: vanaf het prentenboek, het eerste schoolboek waarmee kinderen leerden lezen en schrijven, de jeugdboeken, de tijdschriften en zelfs de illustraties in de sigarettenplaatjesalbums. En steeds hadden ze maar één doel: de manipulatie van Duitse jongens en meisjes tot bruikbare leden van de nationaalsocialistische volksgemeenschap.
Hitlers jongste hoop schenkt voor het eerst aandacht aan de rol van illustraties voor de jeugd binnen de nazipropaganda. Daaruit wordt pijnlijk duidelijk dat jongeren, zoals in onze tijd via sociale media, ook in de jaren dertig en veertig al op geraffineerde wijze werden beïnvloed via beelden.
‘Hitlers jongste hoop staat vol verbijsterende voorbeelden van hoe de allerjongsten werden vergiftigd door valse idealen en Jodenhaat.’ – de Volkskrant
‘Likkebaardend mooi album met een heleboel omslagen van boeken die een welhaast hallucinant beeld opleveren van hoe kinderen destijds in Duitsland opgroeiden. Voorlopig is dit het onbetwiste standaardwerk over dit onderwerp’ – Tzum
‘Gerard Groeneveld bestudeerde bergen bruine plaatjes en illustraties, wat resulteerde in een uitgebreid beeld van de nazipropaganda voor de jeugd.’ – VPRO OVT