Geschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur

€ 25,00
Leverbaar
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
In winkelmand

ISBN 9789460041334, paperback, 15 x 23 cm, 472 pagina’s

Geschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur

Auteur(s): Thomas Vaessens

Vormgever: Mijke Wondergem

Voor het eerst in meer dan vijftien jaar verschijnt er met Geschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur een boek dat de hele Nederlandse letteren sinds 1800 vanuit één overkoepelende visie overziet. Geen encyclopedische opeenvolging van schrijvers en stromingen, maar een avontuurlijke expeditie door de moderne literatuur aan de hand van de verschillende kritische standpunten die schrijvers én lezers hebben ingenomen tegenover de moderne tijd.
Literaire teksten uit heden en verleden worden gelezen als reflecties op de moderne wereld. Grote namen, maar ook vergeten of genegeerde schrijvers passeren de revue, tegen de achtergrond van het ontstaan van een publieke sfeer in de negentiende en de commercialisering van de cultuur in de twintigste eeuw. Ook de rol en betekenis van literatuur in de hybride, globaliserende cultuur van vandaag komen aan bod. Dit heldere en inzichtelijke boek biedt de lezer de mogelijkheid de moderne en hedendaagse Nederlandse literatuur in haar volle rijkdom te verkennen op een nieuwe en prikkelende manier.

‘Vaessens is vooral sterk in het schetsen van de grote historische verbanden – hoe hoger het vogelperspectief, des te beter dit boek wordt.’

Mark Cloostermans

‘Wie al een behoorlijke basiskennis heeft, zal plezier kunnen beleven aan dit goed leesbare boek, omdat Vaessens een brede blik toont en ook de wereld buiten het literaire domein er voortdurend bij betrekt.’

Tjerk de Reus, Friesch Dagblad

‘Vaessens komt met een zinnig uitgangspunt, dat ik al sinds jaar en dag verdedig, namelijk dat de westerse moderniteit een verdeelde moderniteit is. Het gaat niet alleen om het duurzame gedachtengoed van de Verlichting, maar ook om de kritiek daarop – die hoort, zoals de schaduw bij het licht, eveneens tot de moderniteit.’

Arnold Heumakers, NRC Handelsblad