De publicatiefabriek

Over de betekenis van de affaire-Stapel

Uitverkocht
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

ISBN 9789460041242, paperback, 14,5 x 22 cm, 184 pagina’s

De publicatiefabriek

Over de betekenis van de affaire-Stapel

Auteur(s): Ruud Abma

Vormgever: Mijke Wondergem

Begin september 2011 werd bekend dat de sociaalpsycholoog Diederik Stapel jarenlang onderzoeksgegevens had verzonnen. Op slag was hij het symbool van wetenschappelijk gesjoemel. In De publicatiefabriek reconstrueert Ruud Abma de affaire-Stapel en plaatst hij deze in de context van een in zichzelf gekeerde moderne wetenschap.
De affaire-Stapel illustreert wat er kan gebeuren als de drang om te scoren de overhand krijgt over het authentieke motief van wetenschappelijke nieuwsgierigheid. Maar is Stapels misstap een uitzondering of niet meer dan het topje van de ijsberg? Hoe kan het dat gerenommeerde tijdschriften en naaste collega’s zijn fraude niet ontdekten? En waar ligt de grens tussen datamassage en fraude? Zijn de sociale wetenschappen extra gevoelig voor fraude of wordt deze hun gewoon zwaarder aangerekend? En niet het minst belangrijk: hoe valt fraude als die van Diederik Stapel psychologisch te verklaren?

‘Na Diederik Stapels autobiografische relaas Ontsporing is er nu ook een echt boek over de affaire-Stapel, geschreven door de Utrechtse cultuurpsycholoog Ruud Abma. De auteur geeft de zaak minutieus weer, met veel biografische details over de Tilburgse sociaal psycholoog […]. De publicatiefabriek biedt een nuttig overzicht van de Stapel-affaire.’

Frank van Kolfschooten, NRC Handelsblad