Historische atlas van Tilburg

De transformatie van een oude textielstad

€ 29,50
Verschijnt 1-9-'19
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
In winkelmand

ISBN 9789460044229, gebonden, 25 x 33 cm, rijk geïllustreerd in kleur, 80 pagina’s

Historische atlas van Tilburg

De transformatie van een oude textielstad

Auteur(s): Rob van Putten, Petra Robben & Pieter Siebers

Vormgever: Studio Maud van Rossum

Vanaf het midden van de negentiende eeuw bloeide in Tilburg de tex- tielnijverheid. De fabrieken en fabrikantenvilla’s verrezen aan de wegen die de diverse herdgangen (buurtschappen) met elkaar verbonden. In de tussenliggende ruimtes werden arbeiderswoningen gebouwd. Geleidelijk ontstond een moderne infrastructuur, met in 1863 een spoorweg, de eerste van de Staatsspoorwegen. Aan het begin van de twintigste eeuw volgden het Wilhelminakanaal, de Piushaven en een stelsel van ringbanen. Het stadssilhouet werd bepaald door de schoorstenen van de textielfabrieken én de torens van talrijke kerken. Tilburg was een door en door katholieke stad, waar parochiegeestelijken en religieuzen hun stempel drukten op het onderwijs en het sociaal en geestelijk leven.

 

Toen de textielindustrie in de tweede helft van de twintigste eeuw instortte, moest Tilburg zich opnieuw uitvinden. Veel fabrieken werden gesloopt, evenals grote delen van de binnenstad. Onderwijs, handel en transport karakteriseren de economie van het nieuwe Tilburg. De stad kent intussen opvallende iconen als popcentrum 013 en museum De Pont en ziet in voormalige industriegebieden als de Spoorzone en de Piushaven een nieuwe dynamiek en bedrijvigheid ontstaan.